ללמוד מניסיונם של עסקים מצליחים

לפני שעסק שוקל להתרחב ו/או להפוך לרשת ,כדאי שהבעלים שלו ישקיעו הרבה מחשבה ומחקר שוק. בין השאר, הייתי ממליץ ללמוד מניסיונם של עסקים אחרים בתחום.

מקדונלד׳ס היא לא סתם אימפריה עסקית, אלא מדובר בעסק שעשה מהפכה אמתית בתרבות המסעדנות בעולם. החברה מונה כיום 36,000 סניפים הפזורים בכ- 120 מדינות ברחבי העולם. ממליץ בחום לצפות בסרט "המייסד" המספר בצורה עלילתית את הספור האמיתי מאחורי האימפריה.

בדומה לקורה בתחומי עסקים אחרים, כמו בתחום ההייטק למשל, החלק החשוב ביותר בהצלחתו והתרחבותו של כל עסק קטן תלוי באיכות היזמים ו/או הממציאים שלו. 

בדוגמה שלנו, האחים מקדונלד׳ס , להלן "הממציאים" פתחו מסעדה חדשנית עם שיטה חדשנית לייצור ומכירת מזון. בעוד שהם היו "חזקים טכנולוגית" החזון והיכולות שלהם היו מוגבלים מבחינה עסקית  . את הפוטנציאל להפוך לעסק גדול ומצליח גילה ריי קרוק איש מכירות שהיה בעצם ספק משני לעסק של האחים. לריי קרוק היה את החזון ואת היכולות העסקיות לקחת את "השיטה" ולהפוך אותה להצלחה.

אז בהיבט הזה אנו למדים כי למקדונלד׳ס הייתה קבוצת יזמים חזקה.

החלק השני המעניין בהתפתחות של עסק באופן כללי קשורה למקורות המימון. כאשר אתה עסק קטן , נדרשת השקעה גדולה מאד בהתרחבות העסק. הבנק לא תמיד הוא פתרון רצוי או מצוי, ואם אין לך הון עצמי, הדרך לצמוח יכולה להיות איטית מאד או על ידי הענקת זיכיונות לזכיינים אחרים. 

מקדונלד׳ס התפתחה בשיטת הזיכיונות , והיא עברה הרבה מאד משברים עד שהצליחו להתנהל בצורה עסקית נכונה. למי שאכן מעוניין להתרחב בדרך זו ממליץ ללמוד בדקדקנות את המשברים והאתגרים שעברה מקדונלד׳ס בתחום.

החלק השלישי שמצאתי למעניין קשור ליכולת של מקדונלד׳ס ליצור חדשנות עסקית וטכנולוגית .חדשנות חשובה מאד במיצוב של חברה כמובילה ובנאמנות גבוהה של לקוחות.

  • הראשון ו"הבולט מכולם"  זהו הסמל של מקדולנדס שתלוי גבוה מחוץ לכל מסעדה כך שיראה מרחוק .
  • קו הייצור הייחודי בייצור צ'יפס איכותי .
  • מק דרייב – למי שלא מכיר או זוכר., בחלק מסניפי מקדונלד'ס הממוקמים במבנה עצמאי קיים מסלול המיועד למכוניות העובר בצמוד לאחד מקירות המבנה, ומאפשר רכישת אוכל מתוך המכונית.
  • מקדונלד׳ס השקיעה בחינוך וניהול ופתחה את "אוניברסיטת ההמבורגר" להכשרת זכיינים.

כתיבת תגובה